Kiedy należy udać się do specjalisty logopedy?

Przede wszystkim należy sobie uzmysłowić, że mowa jest wyższą funkcją korową i jej rozwój u dzieci przebiega w sposób zróżnicowany. Każdy maluch jest indywidualnością i może osiągać swoje cele rozwojowe w swoim własnym tempie.

Pewne objawy mogą jednak sugerować istnienie lub pojawienie się w najbliższym czasie problemów z rozwojem mowy i artykulacją.

Już w okresie prenatalnym i perinatalnym mogły wystąpić pewne czynniki ryzyka, komplikacje, mogące mieć wpływ na ogólne funkcjonowanie psychoruchowe dziecka (nieprawidłowy przebieg ciąży, leki przyjmowane przez mamę, trudny poród, zaniżony Apgar, przedłużająca się żółtaczka, niedotlenienia, choroby z wysoką gorączką, infekcje, alergie i inne).

Na etapie niemowlęcym problem z karmieniem piersią, odpowiednio głębokim chwytem, częste zgłaszanie się do karmienia, krótkie sesje karmień, cmokanie, klikanie, wyciekanie pokarmu kącikami, nerwowość dziecka mogą sugerować istnienie nieprawidłowości w budowie i funkcji obszaru ustno-twarzowego.

Może się zdarzyć, że maluch jest wyjątkowo cichy, spokojny i nie reaguje na dźwięki z otoczenia.

Są to objawy wymagające pilnej konsultacji z specjalistą.

Dzieci na etapie rozszerzania diety mogą mieć problemy z odgryzaniem, przeżuwaniem. Zdarza się, że połykają z wysiłkiem duże, nierozdrobione kawałki. Może to powodować dyskomfort a w konsekwencji ograniczony repertuar akceptowalnych produktów. Jest grupa niemowląt, które na tym etapie mają wygórowany odruch wymiotny, nadwrażliwość oralną i niechęć do spożywania pewnych struktur pokarmu ( grudki, papki, kawałki).

Bywa, że maluszki 8-9 miesięczne nie gaworzą, nie pojawiają się pierwsze „słowa” złożone z podwojonych sylab typu „papa”, „mama”, „dada”.

Powyższe objawy także powinny skłonić rodziców do konsultacji z logopedą lub neurologopedą.

Dziecko roczne używa już pierwszych słów niosących znaczenie. Woła mamę, tatę, pojawiają się czasowniki typu : „da” ( daj), „oć” (chodź).

W pobliżu drugich urodzin pojawiają się pierwsze proste zdania.

Niepokojące będzie zarówno ograniczenie ilościowe jak i jakościowe wypowiedzi dziecka. Objawem nieprawidłowości będzie też: brak wypowiedzi w formie dialogu, bezwiedne powtarzanie pytań, unikanie kontaktu wzrokowego, nieadekwatne użycie zabawek, fiksacje, brak rozumienia poleceń.

Przyczynkiem do wizyty u specjalisty logopedy będzie też pojawienie się niepłynności w mowie.

Na wizytę należy się także wybrać , gdy u dziecka widoczne są wady w budowie narządu mowy takie jak : wady zgryzu, rozszczepy podniebienia i/lub warg, skrócone wędzidełko podjęzykowe, przerost migdałka gardłowego (tzw. trzeciego migdałka), niedosłuch.

Dodatkowo jeśli występują nieprawidłowości w czynnościach narządu mowy i/lub nieprawidłowe nawyki, parafunkcje, kompensacje (nieprawidłowe napięcie mięśniowe, nawykowe oddychanie torem ustnym w spoczynku, ssanie kciuka, ogryzanie ołówka, przedłużające się używanie smoczka, niechęć do gryzienia pokarmów stałych, nieprawidłowe żucie i inne).

Jest jeszcze wiele objawów, z którymi warto udać się do logopedy czy też neurologopedy. Nie sposób wymienić tutaj wszystkich. Najważniejsze by w sytuacji, gdy cokolwiek w rozwoju dziecka nas niepokoi, nie dać się zwieść uspakajającym radom znajomych, rodziny a nawet pediatry.

Każde dziecko, którego mowa jest opóźniona lub zniekształcona powinno zostać zbadane przez specjalistę logopedę. Tylko odpowiednio wcześnie podjęta terapia gwarantuje zadawalające i szybkie efekty.

Terapia logopedyczna w Abak Centrum Terapii to:

  • Zajęcia indywidualne
  • Poprzedzone szczegółową diagnozą wymowy i badaniem słuchu
  • Prowadzone przez logopedów/ neurologopedów z praktyką zawodową
  • W przyjemnym otoczeniu
  • W formie dostosowanej do wieku i możliwości pacjenta

 

Nie możesz kopiować zawartości tej strony